TY - JOUR ID - 30206 TI - پیش‌بینی فشار منفذی با استفاده از وارون‌سازی و تحلیل سرعت لرزه‌ای JO - فیزیک زمین و فضا JA - JESPHYS LA - fa SN - 2538-371X AU - سلیمانی, حمیدرضا AU - سکوتی دیارجان, محمدرضا AU - ریاحی, محمدعلی AD - کارشناس ارشد، گروه علوم زمین، دانشگاه شهر نیویورک، ایالات متحده امریکا AD - کارشناس ارشد تعبیر و تفسیر داده‌های لرزه‌ای، مدیریت اکتشاف، شرکت ملی نفت ایران، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه فیزیک زمین، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ایران Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 38 IS - 4 SP - 57 EP - 70 KW - زمین‌آمار KW - فشار روباره KW - فشارمنفذی KW - فشار هیدرواستاتیک KW - وارون‌سازی DO - 10.22059/jesphys.2013.30206 N2 - فشار منفذی یا فشار شاره‌‌ درون حفره‌های‌‌ سنگ، از جمله کمیت‌های مهم در بحث اکتشاف و حفاری منابع نفت و گاز است. وجود فشار منفذی زیاد باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای از جمله فوران چاه، ناپایدار بودن چاه، گیرکردن لوله حفاری و یا از دست دادن چرخش گل حفاری می‌شود. به‌همین‌‌علت به‌نظر می‌رسد که پیش‌بینی عددی فشار منفذی، در سازند‌های با فشار زیاد، قبل از حفاری امری ضروری برای حفاری ایمن و اقتصادی است. همچنین در زمینه اکتشاف می‌توان از مفهوم فشار منفذی در تحلیل و بررسی مسیرهای مهاجرت نفت و در بررسی کیفیت پوش‌سنگ استفاده کرد. در این تحقیق به‌منظور پیش‌بینی کمی فشار منفذی از تبدیل سرعت- فشار منفذی، که با چاه‌های منطقه تنظیم شده، استفاده شده است لذا تولید مکعب سرعت لرزه‌ای مناسب در این تحقیق اهمیت ویژه‌ای دارد. باید توجه داشت که سرعت‌های به‌دست آمده از پردازش داده‌های لرزه‌ای معمولا به‌‌علت کم بودن وضوح و فرض‌های زمین لایه‌ای و برون‌راند هذلولی، دارای دقت کافی برای تحلیل فشار نیست. در تحقیق پیش ‌رو سعی شده است تا با استفاده از داده‌های سرعت برانبارش و وارون‌سازی داده‌های لرزه‌ای، همچنین استفاده از داده‌های نگار سرعت صوتی در چاه‏های منطقه مدل سرعت مناسب بررسی فشار منفذی تولید شود. همچنین برای تبدیل داده‌های سرعت تولید شده به فشار موثر، از رابطه باورز (1995) تنظیم شده با چاه‌های منطقه استفاده شده است. درنهایت نتایج حاصل از اعتبارسنجی حاکی از مناسب بودن مدل فشار منفذی حاصل از این روش است. UR - https://jesphys.ut.ac.ir/article_30206.html L1 - https://jesphys.ut.ac.ir/article_30206_e70b8909a6486ac3e504c7b2b361f53f.pdf ER -